Op deze pagina geven we een overzicht van de definities die we hebben gebruikt voor dit onderzoek. 

Het onderstaande overzicht toont de beroepen die meegenomen zijn in de analyse. Daarbij is uitgegaan van de internationale beroepenindeling. Voor elk van de beroepen is aangegeven of deze is meegenomen in de vacaturedata (en of het beroep volledig/gedeeltelijk is meegenomen) en in de arbeidsmarktdata. De afbakening is gemaakt in samenwerking met het dagelijks bestuur van CA-ICT.

Het onderstaande overzicht toont de opleidingen die zijn meegenomen in de analyse. Binnen het hoger onderwijs is onderscheid gemaakt tussen harde ICT-opleidingen en de hybride opleidingen. Onder de harde ICT-opleidingen vallen studies zoals informatica, computer science en technische informatica. Hybride opleidingen zijn opleidingen die een sterke ICT-component kennen maar in hoofdzaak zijn gericht op een specifieke sector of toepassingsgebied. Het gaat bijvoorbeeld om de opleidingen artificial intelligence en econometrie. In de kolom type is aangegeven om welk type opleiding het gaat.

Update 2021: in 2021 heeft er een grote update van de vacaturedata plaatsgevonden. Het betekent dat met terugwerkende kracht de vacaturedata is aangepast. Dit heeft een miniem effect op het totaal aantal vacatures. Daarnaast is er een aantal figuren over vaardigheden toegevoegd aan deze pagina van het dashboard. Verder zijn andere figuren aangepast om recht te doen aan de situatie. Zo wordt er bij sommige figuren (bijv. over opleidingsniveau) nu ook de categorie onbekend getoond.   

Update 2020: sinds de update van april 2020 wordt in de vacatureanalyse ook een deel van de vacatures van de beroepsgroep Wiskundigen, actuarissen en statistici meegenomen. Binnen deze beroepsgroep bleek een deel van de vacatures (ca. 20%-30%) relevante ICT-vacatures te bevatten zoals data scientists en data analisten. De vacaturedata is hiervoor met terugwerkende kracht aangepast. Het gaat om ca. 150 tot 600 vacatures per jaar die er bij zijn gekomen.